10 skutecznych sposobów na szybkie zaśnięcie


10 skutecznych sposobów na szybkie zaśnięcie

Stres to problem społeczny XXI wieku, prawie 80% populacji doświadczyło psychicznych i fizycznych konsekwencji stresu. Jednym z poważniejszych następstw nadmiernego stresu jest bezsenność. Obecnie co trzeci mieszkaniec rozwiniętych krajów ma problemy z zasypianiem. Problem ten dotyka w równym stopniu zarówno dorosłych, jak i dzieci. Brak snu jest degradujący dla naszego zdrowia, dlatego warto zrobić wszystko, aby poprawić jakość swojego snu. Odkryj 10 sprawdzonych naukowo sposobów na szybkie zasypianie.

  1. Wyjdź z sypialni i znajdź coś do zrobienia

Problemy z zasypianiem dotykają nawet osób ciężko pracujących. Ile to razy byłeś kompletnie wyczerpany, ale jednak nie mogłeś zasnąć. Jeśli jesteś gotowy na sen, a nie może zasnąć to możesz spróbować podstawowej techniki w tym zakresie. Wyjdź z sypialni i zrób coś, co wymaga Twojej uwagi i pracy rąk. Poświęć na to ok 10-15 minut. Możesz posegregować książki na półce, ułożyć orgiami czy puzzle. Jednak nie zbliżaj się do telefonu komórkowego i nie włączaj radia i telewizji- te urządzenia rozpraszają uwagę i jeszcze bardziej utrudniają zasypianie. Powszechnie się wskazuje, że na godzinę przed zaśnięciem nie należy zerkać w ekran telefonu

  1. Nie patrz na zegar

Praktycznie każdy, kto nie może zasnąć już po kilku chwilach zaczyna nerwowo spoglądać na zegar i odliczać czas do rozpoczęcia nowego, znów pracowitego dnia. Nie rób tego, jeśli to możliwe to usuń z pola widzenia wszystkie zegary. Nie wsłuchuj się we wskazówki zegara. Nie myśl o dniu jutrzejszym i obowiązkach, które na ciebie czekają. Myślenie takie prowadzi do podwyższenia poziomu kortyzolu, stresuje jeszcze bardziej i odciąga cię jeszcze dalej od stanu relaksu i odpoczynku, którego potrzebujesz. 

  1. Skorzystaj z kołdry obciążeniowej

Przy wyborze kołdry nie kieruj się tylko ceną lub intuicją, wybierz kołdrę, która będzie nie tylko ładna, ale także funkcjonalna. Wypełnienie kołdry odgrywa równie ważną rolę, jak i jej kolorowa poszwa. Źle dobrane może zakłócać nasz wypoczynek, powodować podrażnienia i blokować przepływ powietrza. Sięgaj po sprawdzone rozwiązania. Jednym z nich jest kołdra obciążeniowa. Cięższe niż w standardowych kołdrach wypełnienie, poprzez subtelny nacisk na ciało, wpływa pozytywnie na sen. Kołdra obciążeniowa pozwala nie tylko szybko zasnąć, ale także szybciej wejść w głęboka fazę snu odpowiedzialną za regenerację organizmu.

  1. Przemyj twarz zimną wodą

Układ nerwowy, który jest przeciążony po całym dniu pracy, przed snem potrzebuje „zresetowania”. Jednym z najprostszych, aczkolwiek skutecznych, sposobów na „terapię szokową” jest przemycie twarzy zimną, a nawet lodowatą wodą. Warto tę czynność powtórzyć kilka razy co 30 sekund. Taka technika pozwala uspokoić organizm poprzez wyrównanie tętna i obniżenie ciśnienia.

  1. Załóż skarpetki do spania

Skutecznym sposobem na obniżenie poziomu stresu przed snem jest ogrzanie dłoni i stóp. Naukowcy na łamach czasopisma Nature wskazują, że te części ciała powinny być zakryte, ponieważ większość ciepła tracimy przez stopy i ręce. Ciepło rozszerza naczynia krwionośne i ułatwia przejście do stanu relaksu.

  1. Metoda „4-7-8”

Ta metoda pozwala zasnąć w ciągu minuty. Umieść język na podniebieniu, tuż za przednimi zębami. Utrzymaj tę pozycję i przejdź do następnej fazy: mocny wydech przez usta, drugi – wdychaj powietrze nosem przez 4 sekundy, następnie wstrzymaj oddech na 7 sekund i na koniec zrób wydech przez 8 sekund. Powtórz całą sekwencję cztery razy. Ten zabieg pozwala wprowadzić ciało i ducha w stan relaksu, a przez to lepiej zasnąć.

  1. Wyjedź na wakacje w myślach

Wizualizacja wakacji umożliwia nie gorszy relaks niż prawdziwy urlop. Jeśli nie możesz zasnąć, pomyśl o miejscu, w którym chciałbyś teraz być. Wyobraź sobie, że leżysz na ciepłej piaszczystej plaży w otoczeniu bliskich ludzi i pięknej przyrody. Wakacje w wyobraźni sprzyjają rozluźnieniu ciała i oczyszczeniu umysłu z codziennych problemów.

  1. Kolacja przy świecach

Uroczyste zakończenie dnia w postaci kolacji przy świecach, to sposób nie tylko na podtrzymanie gorącego uczucia w związku, ale także na lepszy sen. Dzięki takiej wieczerzy, wprowadzisz ciało i umysł w stan relaksu. Zrezygnuj z dodatkowego oświetlenia, które zatrzymuje produkcję melatoniny. Romantyczna kolacja przy świecach to jeden ze skuteczniejszych sposobów na szybkie zaśnięcie.

  1. Bańki mydlane

Z pozoru to może wydawać się dziwne, jednak to prawda. Według badaczy z John Hopkins University School of Medicine dmuchanie baniek to świetna technika relaksacyjna, która pozwala ustabilizować długość i głębokość naszego oddechu. Poza tym, samo obserwowanie baniek mydlanych działa uspokajająco. 

  1. Muzyka

Badacze odkryli, że uczniowie w wieku 19 – 28 lat, którzy słuchali spokojnej muzyki 45 minut przed snem, znacząco poprawili jakość snu. Ponadto na drugi dzień byli lepiej wypoczęci. Pamiętaj, muzyka relaksacyjna czy poważa jest w stanie pomóc w zasypianiu.

Podsumowanie

Wybierz jedną z technik bliskich Twojemu sercu i usposobieniu i ciesz się głębokim i spokojnym snem!

Zobacz kołdry obciażeniowe


Dodaj komentarz


Należy pamiętać, że komentarze muszą zostać zatwierdzone przed ich opublikowaniem