CHRISTMAS SALE -15% | DARMOWA WYSYŁKA + GWARANCJA DOSTAWY DO ŚWIĄT

SPRAWDŹ

Mniej stresu na co dzień – jak być matką podczas pandemii Covid-19


jak pozbyć się stresu

Jak będąc matką pozbyć się stresu

Kobiety zgodnie przyznają, że bycie matką, czyli bycie odpowiedzialnym za innych, to niezwykle przyjemny stan, aczkolwiek bardzo wymagający. Natłok obowiązków (nie tylko zawodowych), jakim musi sprostać każda matka, generuje ogromny stres. W dobie pandemii wirusa SARS-CoV-2 nie dość, że tych obowiązków jest więcej, to jeszcze wzmaga się troska matek o zdrowie dzieci. To powoduje, że napięcie emocjonalne dodatkowo się potęguje. Co istotne, ze względu na specyfikę wirusa matki w tych trudnych chwilach nie mogą liczyć na dziadków. Muszą sobie radzić same z wszystkimi problemami. Ponadto w związku z faktem, że dzieci uczą się w domach, mamy muszą opiekować się nimi niemal przez całą dobę. Brakuje im czasu już nie tylko na wyjście z domu, ale także na relaks w domowym zaciszu. To powoduje zmęczenie, złość i stres.

Według jednego z badań, 74% mam zmaga się z gorszym samopoczuciem i wypaleniem od początku pandemii. Z tego samego badania wynika, że 32% mam może wygospodarować sobie godzinę na odpoczynek dziennie, a tylko 8% z nich śpi osiem lub więcej godzin. Dla każdej matki czas to najbardziej deficytowa rzecz. Wolny czas to najlepszy sposób na odnalezienie równowagi psychicznej w tym szalonym świecie, dlatego jego brak wywołuje u matek chroniczny stres. Objawy będące efektem życia w stresie, takie jak napięcie mięśniowe, szybsze bicie serca czy problemy z oddychaniem, negatywnie wpływają na zdrowie fizyczne i psychiczne. Osłabiają odporność i zwiększają drażliwość. Mimo że każda mama stara się dusić w sobie te odczucia, to jednak mają one wpływ na ich relacje z dziećmi.

W takim razie jak matki mają sobie radzić w pandemii, aby przynajmniej zredukować poziom stresu? Wydaje się, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest zwiększenie troski o własne zdrowie psychiczne. W tym zakresie można wskazać trzy skuteczne sposoby.

  1. Nie porównuj się z innymi matkami.

Ta uwaga nie dotyczy tylko stanu macierzyństwa, ale także okresu wychowywania dzieci. Nieustanne spoglądanie na inne matki ma negatywny wpływ na naszą samooceną i stan więzi z dziećmi. Trzeba pamiętać, że historie przedstawiane w social mediach nie zawsze są prawdziwe i dają fałszywy obraz sytuacji w innych rodzinach. Nie można bezkrytycznie traktować wszystkich informacji w sieci. Przyglądanie się innym matkom, które w Internecie odgrywają rolę superbohaterek, prowadzi do poczucia winy i zwątpienia we własne możliwości.

  1. Poproś rodzinę i przyjaciół o pomoc.

W wielu sytuacjach, szczególnie w dobie pandemii, matkom trudno zapanować nad wszystkim i rozwiązać wszelkie problemy. Jeśli to konieczne, nie bój się prosić o pomoc innych, zwłaszcza rodziny i dobrych znajomych. Rozejrzyj się wokoło i ustal, komu możesz bez obaw powierzyć swoje dzieci. Przemyśl, w jakich sytuacjach ta pomoc będzie Ci najbardziej potrzebna i jak będziesz mogła najlepiej wykorzystać ten wolny czas. Nie bój się myśleć o sobie. Zrozumienie swoich potrzeb i ich realizacja na pewno przyczynią się do obniżenia poziomu stresu.

  1. Odszukaj wewnętrzny spokój i ciesz się nim z dziećmi

W walce ze stresem nie można zapomnieć o ćwiczeniach, prawidłowym oddychaniu czy medytacji. Pamiętaj, że ćwiczyć możesz razem z dziećmi. Każda chwila spędzona z nimi nie tylko cementuje więzi rodzinne, ale także poprawia nastrój. Ćwiczenia i medytacje pozwalają także lepiej panować nad własnymi emocjami.

Staraj się wprowadzić w rodzinie wspólne chwile relaksu – odpoczynek, wspólne leżenie albo czytanie. Niech codzienny „chillout” stanie się rutyną. Pomocne w zachowaniu równowagi psychicznej mogą być także kołdry obciążeniowe. Nacisk na ciało, jaki wywiera ciężar kołdry, pomaga obniżyć poziom stresu i zwiększyć świadomość własnego ciała. Ponadto kołdra obciążeniowa wpływa na uwalnianie hormonu szczęścia – serotoniny i hormon snu – melatoniny przy jednoczesnym obniżeniu hormonu stresu – kortyzolu.

Dowiedz się więcej o działaniu kołder obciążeniowych.

Zobacz kołdry obciażeniowe


Dodaj komentarz


Należy pamiętać, że komentarze muszą zostać zatwierdzone przed ich opublikowaniem