Prokrastynacja może być objawem poważnych zaburzeń


 

Prokrastynacja i stres

Prokrastynacja to odwlekanie zadań, przekładanie wszystkiego „na później”. Jednak o ile przełożenie kilku zadań jest niegroźne dla naszego zdrowia, tak postępowanie wobec wszystkich obowiązków ma ogromny wpływ na nasze życie. Osoby, dla których ten sposób działania stał się trwałym wzorcem zachowania, starają się rozwiązywać wszystkie problemy na ostatnią chwilę, a nierzadko spóźniają się z ich załatwieniem. Zaawansowana forma prokrastynacji staje się zaburzeniem, może mieć wpływ na podejmowanie ryzykownych zachowań.

Prokrastynacja staje się niebezpieczna, kiedy prowadzi do zaniedbywania codziennych obowiązków.

Najczęstsze objawy:

-  Odkładanie spraw odbywa się prawie codziennie (co najmniej kilka razy w tygodniu),

Zmiana w normalnym funkcjonowaniu. Prokrastynacja może wpłynąć na problemy zdrowotne, związane z zaburzeniami snu oraz zwiększonym poziomem stresu. 

-  Powoduje duże poczucie winy- nieprawdą jest, że osoby, które doświadczają prokrastynacji, mają z tego korzyści w postaci dodatkowego czasu na relaks. Zwykle obniża poczucie własnej wartości oraz wiarę w swoje możliwości

Prokrastynacja jest nawykiem, który trudno przerwać. Odłożone rzeczy i sprawy zaczynają nas uwierać, dręczyć, a w konsekwencji stresować. I tak uruchamia się błędne koło prokrastynacji i stresu. Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym chętniej odkładamy wszelkie zajęcia na potem. Sytuacja jest jeszcze poważniejsza, gdy prokrastynacji towarzyszy depresja, nerwica czy ADHD.

Prokrastynacja i ADHD

ADHD może potęgować prokrastynację. Osoby, które cierpią na nadpobudliwość mają problemy z planowaniem i koncentracją. Dla nich żmudna i powtarzalna praca jest katorgą. Gdy nie mogą sobie z nią poradzić, szybko się irytują i zapominają o różnych codziennych obowiązkach. To potęguje tylko objawy prokrastynacji. Terapia poznawczo - behawioralna jest jednym ze skuteczniejszych sposobów radzenia sobie z tym problemem. Pomaga zastąpić negatywne wzorce tymi pozytywnymi, a w konsekwencji umożliwia lepsze zarządzanie czasem.

Nerwica jako przyczyna prokrastynacji

Znerwicowane osoby odczuwają ciągły niepokój, który skutecznie uniemożliwia im terminowe wykonywanie obowiązków. Nerwica sprawia, że bardziej myślimy o sobie, niż o innych zadaniach, choćby zawodowych. Nerwica powoduje zmęczenie organizmu, bezsenność, drażliwość i zbytnie napięcie emocjonalne. W tym stanie trudno nie tylko pamiętać, ale nawet myśleć o innych zadaniach – najczęściej jer przekładamy lub całkiem o nich zapominamy. Z nerwicą trzeba walczyć, a najlepsze skutki można osiągnąć przy pomocy leków i psychoterapii.

Prokrastynacja i depresja

Depresja to poważna choroba, stan w którym mózg przestaje funkcjonować racjonalnie z powodu zachodzących w nim zmian chemicznych. Osoba w depresji odczuwa przygnębienie, czuje się przytłoczona smutkiem i beznadziejnością. Differenta specifica depresji to niechęć do życia oraz brak energii i zdolności do wykonywania nawet najprostszych czynności. Powszechnie wskazuje się, że niebezpieczny wymiar dla zdrowia przybiera depresja, gdy pacjent zaczyna nawet zaniedbywać podstawowe zabiegi higieniczne. W zaawansowanym stadium może prowadzić nawet do prób samobójczych.

Depresja postrzegana jest w społeczeństwie jako apatia lub lenistwo. Warto zerwać z tym podejściem, to poważna choroba, na którą chory nie ma wpływu. Trudno wyjść z depresji bez pomocy z zewnątrz. Leczenie najczęściej obejmuje zarówno leki, jak i psychoterapię.

Zaburzenia obsesyjno – kompulsywne a prokrastynacja

Zaburzenie obsesyjno-kompulsywne (inaczej: nerwica natręctw, zespół anankastyczny, nerwica anankastyczna, [obsessive-compulsive disorder – OCD]) to zaburzenie, którego charakterystycznym elementem jest występowanie nawracających, natrętnych myśli (obsesje) i/lub czynności (kompulsje), którym trudno się oprzeć, ponieważ próba powstrzymania się od nich wiąże się z narastającym lękiem, niepokojem, napięciem, cierpieniem. To rodzaj zaburzenia często spotykanego u perfekcjonistów, którzy nigdy nie są zadowoleni z efektów swojej pracy. Zawsze jest coś, co by zrobili lepiej. Osoby takie muszą sobie z tą myślą cały czas radzić. Najczęściej efektem jest uczucie bezradności lub powtarzanie różnych czynności (ciągłe sprzątanie, nieustanne sprawdzanie, czy drzwi są zamknięte itp.). To nie pozwala myśleć o codziennych obowiązkach, które albo są odkładane, albo pomijane. Tego rodzaju zaburzenia leczy się podobnie jak depresję czy nerwicę, najczęściej przy pomocy terapii poznawczo – behawioralnej.

Bezsenność a prokrastynacja

Brak snu, szeroki zakres obowiązków i stres potrafią szybko zakłócić prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Bezsenność sprawia, że w ciągu dnia jesteśmy nieobecni, drażliwi i trudno nam się skoncentrować. A zmęczenie jeszcze potęguje prokrastynację, dlatego nie można go ignorować. W innym przypadku może przyczynić się do poważnych konsekwencji (cukrzyca, Hashimoto, toczeń rumieniowaty układowy, reumatoidalne zapalenie stawów itp.), czy nawet zawału mięśnia sercowego, miażdżycy czy także depresji. Najprostszym sposobem uniknięcia zmęczenia jest ograniczenie obowiązków. Może warto nieraz być asertywnym i nie przyjąć kolejnego zlecenia lub przekazać je po prostu innym. Zmęczenie jest nierzadko także efektem nadmiernego wysiłku, dlatego przy uprawianiu jakiejś aktywności warto pamiętać także o regeneracji organizmu.

Jak walczyć z prokrastynacją?

Zanim jednak zaczniemy poszukiwać skutecznego remedium na prokrastynację, warto sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego zwlekamy z wykonywaniem obowiązków. Kiedy jest to tylko zwykła niechęć czy lenistwo to wystarczy poszukać motywacji, chwilę odpocząć i na nowo przystąpić do działania. Jeśli zaś zwlekanie ma charakter permanentny to warto się zwrócić o pomoc do lekarza. Zaniedbanie tego problemu może mieć poważne konsekwencje dla naszego zdrowia.

Zobacz kołdry obciażeniowe


Dodaj komentarz


Należy pamiętać, że komentarze muszą zostać zatwierdzone przed ich opublikowaniem