50 rodzajów stresu


50 rodzajów stresu

Od ponad 80 lat stres ma coraz większy wpływ na nasze życie. Szacuje się, że z jego powodu nawet 77% ludzi w naszym społeczeństwie cierpi na dolegliwości fizyczne, a 73% na choroby psychiczne. Najczęstszymi przyczynami są konflikty w pracy, problemy finansowe i szybkie tempo życia. A to dopiero wierzchołek góry lodowej. Jak temu zapobiegać? Czy są skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem na co dzień? I czy w ogóle są one dla nas korzystne?

W 1936 roku Hans Selye, fizjopatolog i endokrynolog, próbował zdefiniować stres jako „niespecyficzną reakcję organizmu na każde zdarzenie bodźcowe”. Niemniej taka definicja jest dość szeroka i nieprecyzyjna. Nic dziwnego, że ten sam lekarz powiedział w wywiadzie: „Wszyscy wiedzą, czym jest stres, ale tak naprawdę nikt o nim nie wie".

Chociaż ciężko jest nam określić definicję stresu, to jednak doskonale rozumiemy jego negatywny wpływ na życie, na podstawie wielu naszych indywidualnych doświadczeń.

Wpływ stresu i bilans strat (do zmiany)

Według badań American Institute of Stress, liczba chorób związanych z nadmiernym napięciem jest ogromna. W literaturze przytacza się przykłady z zakresu immunologii, kardiologii i neurologii - takie jak bóle głowy, problemy żołądkowo-jelitowe, napięcie mięśni, kołatanie serca, zgrzytanie zębami, przejadanie się czy niechęć do jedzenia. W rezultacie najczęstszymi psychologicznymi sygnałami przekraczania dopuszczalnego poziomu stresu są początkowo nerwowość, chroniczny lęk, brak energii, skłonność do płaczu, a nawet bezsenność, co może dotyczyć również osób młodszych. Jeśli chodzi o tę drugą grupę, naukowcy przeprowadzili wiele badań - szczególnie dotyczących wpływu na rozwój dzieci urodzonych przez zapracowane matki. Wydaje się bardzo prawdopodobne, że stresująca ciąża w zależności od stopnia zaawansowania ma ogromny wpływ na kształtowanie się układu nerwowego i odpornościowego nienarodzonego jeszcze dziecka. O skali problemu świadczy również coroczna utrata zarobków przez amerykańskich pracodawców na skutek choroby i niezdolności do pracy pracowników z powodu stresu. Kwotę szacuje się na blisko 300 bilionów dolarów.

Wszystko czego potrzebujesz to dobry sen! 

Każdy z nas słyszał o stresie - wiemy jak rozpoznać jego typowe objawy i nie możemy zaprzeczyć że ma wpływ na młodsze pokolenia. Mamy też wiele wskazówek, jak się go pozbyć. Ale czy naprawdę wiemy, jak usunąć stres z naszego życia? Okazało się, że mimo największych wysiłków prawdopodobnie nigdy nie będzie to do końca możliwe. Stres zawsze był częścią naszego życia. Badania zazwyczaj rozróżniają „dobry” stres i „zły” stres. Dobra wersja, eustress, motywuje i poszerza nasze umiejętności. Problemy pojawiają się, gdy zbyt często napotykamy ten stres; linia podziału jest bardzo cienka z każdej strony i bardzo zależy od indywidualnych czynników. Zdaniem ekspertów ta linia również bardzo szybko się przecina. Co więc powinniśmy zrobić, aby uniknąć nadmiernego stresu? Sen jest naturalnym mechanizmem obronnym naszego organizmu. Niestety stałe napięcie zakłóca ten odpoczynek i prawidłowy proces zasypiania, co prowadzi do podwyższenia poziomu hormonu CHR i tym samym przyczynia się do tego, że nasz organizm nie może wejść w tryb głębokiego snu. Zdaniem naukowców ten problem można złagodzić stosując cięższe koce lub akcesoria ze specjalnym wypełnieniem. Badania w tej dziedzinie wykazały, że obciążone ciężarem koce lub poduszki, które ważą około 10% masy ciała użytkownika, działają uspokajająco, obniżają poziom kortyzolu i poprawiają ogólny stan zdrowia. Dodatkowo warto ograniczyć dzienne spożycie kofeiny i usunąć z sypialni urządzenia elektroniczne.

Należy również pamiętać, aby od czasu do czasu zwolnić tempo życia. Nie zapominajmy, że zamiast szukać antidotum, najlepiej pozbyć się źródeł stresu.

Zobacz kołdry obciażeniowe


Dodaj komentarz


Należy pamiętać, że komentarze muszą zostać zatwierdzone przed ich opublikowaniem